Thursday, August 28

29 things that only pregnant woman would understand- and it's true!

1. What it feels like to be completely terrified and excited at the same time.

2. Morning sickness that lasts. All. Damn. Day.

3. That pantiliners aren't just for periods.

4. That sometimes you get diaper rash even when you don't wear diapers.

5. Mucus plugs. ‘Nuff said.

6. What Dolly Parton must feel like.

7. Cankles that engulf your entire leg.

8. How to waddle like a penguin.

9. The awesomeness that is the ability to grow a freakin’ human being.

10. Willing the worst pain of your life to come. SOON.

11. How you can be hot when there is ice dripping from the air conditioner.

12. What it is like to have to pee every 15 minutes. All. Night. Long.

13. Crying because the fast food worker got your order wrong.


14. The urge to punch complete strangers in the neck when they comment on how big you are.

15. The need to organize. ALL THE THINGS.


16. The first time you feel the life growing inside of you move

17. How to trim the hedges when you can no longer see them…

18. How Jabba the Hutt really feels

19. The importance of fiber.

20. When a baby does a flip off your cervix and lands on your bladder.

21. That you plan every trip out of the house around access to clean restrooms.

22. What it feels like to be punched in the stomach from the inside.

23. Getting excited when you get diarrhea because it means the baby might be coming soon.

24. What it’s like to pee a little when you cough. Or sneeze. Or breathe

25. The reason ASPCA commercials make you cry.

26. What that dude in the movie Alien felt like.

27. Sleeping in a fortress of pillows.

28. Why you put dirty dishes in the cupboard and mayonnaise in the dishwasher.

29. Loving someone deeply before you even meet them.

source from here

Sunday, August 17

Rendang Ayam Aidilfitri


hihi..salam semua. ni resepi rendang ayam utk sesape yang gigih mengoogle. ok, seriously ni kali pertama masak rendang ayam sebab teringan nak makan dengan nasi himpit. Kalau nak cik Lela masakkan,kena balik Melaka tapi.hujung bulan baru bleh balik..jadi kena lah belajar masak rendang sendiri. Lagipun encik hubby pun.request nak makan rendang ayam dgn nasi himpit :).


 
bahan-bahan yang kene ada :
halia, lengkuas, bawang merah, bawang putih,cili kering, serai , kerisik, santan,
asam keping, bunga cengkih, biji pelaga, dan
daun limau purut (x masuk sbb tersalah beli daun -beli daun kari plak , hahaha),
pisang tu hiasan je.sambil masak sambil makan pisang.
Kalau suke rendang yang pedas, banyak le sket cili kering ye...

step:
1. semua kasi blend (halia, lengkuas ,cili kering,  bawang merah dan putih ).
2. serai kasi titik, serai masuk 3-6 batang sbb cik lela pesan ,
serai yang bagi rasa die lagi sedap. lagi banyak lagi sedap tp jgn le 10 batang plak letak nye.
3.  herbs tu masuk masa tengah mengacau rendang, 10 minit lepas tu bleh
masukkan kerisik utk bagi warna rendang gelap dan menyelerakan ..hahaha
5. kacau dan kacau dan kacau dan kacau

ayam or daging kasi cuci bersih-bersih. 
Boleh potong ayam seketul-seketul or potong kiub mcm ni.. 
senang nak makan..

Bila dah tumis semua bahan yang di blend, goreng sampai wangi , 
masukan daging/ayam goreng sampai keluar air jus. 
Pastu masukkan santan, serai, asam keping dan mari mengacau sehingga kering.

kacau dan kacau sampai kering dan berminyak... 
masa mengacau tu boleh dah masukkan herbs tu sume masuk kan serai  dan asam keping..
boleh dah masuk garam utk bagi sedap, sile le rasa-rasa sikit..
kacau sampai kering dan keluar minyak ye.. 
jgn malas!

ok, kalau suke rendang kering yang jenis berderai bila makan - boleh kacau sampai kering,
kalau suke rendang yang jenis basah-basah berminyak tu - 
kacau sampai rasa dah cukup berkenan di hati.


ni nak bgtau, nasi himpit guna brand yang ni..
sebab bau die wangi... suke sangat...
bile letak dekat dapur, dah jadi wangi dah dapur ..hahahah
x payah beli perfume dapur :P

rebus mengikut arahan
tada...dah siap utk dimakan. oit..jadi jugak rendang ni..hehehe

Encik hubby bagi 6/10. ok lah kan utk 1st time nye masak..hehe... 
ok.sile cuba ye. berusaha pasti jaya.
nom..nom..nom...